در اين فيلم فردي كه براي هدايت جنگنده آموزش ميبيند در دستگاه آزمايشي سانتريفيوژ يا گريز از مركز فشار 9 جي را تحمل ميكند. مشاهده اين فيلم هر چند باعث خنده بعضيها به خاطر حالت صورت خلبان شده اما اوج سختي هدايت جنگنده را نشان ميدهد. آزمايش 9 جي بر روي خلبانهاي جنگنده و فضانوردها براي آمادگي آنها در شرايط سخت صورت ميگيرد.
خلبانها هنگام مانورهای سنگین فشار تا 9 جي را تحمل ميكنند كه تحمل فشار وزنی حدود 540 کیوگرم بر روی قفسه سینه و اندام های خلبان به حساب ميآيد. در يكي از بخشهاي اين فيلم دانشجوي خلباني فشار 9 جي را براي 10 ثانيه تحمل ميكند اما بيهوش نميشود كه در نوع خود يك موفقيت به حساب ميآيد. وقتی هواپیمایی دماغه خود را برای صعود بالا می دهد، در حقیقت در مخالف جهت گرانشی زمین در حال حرکت بوده در نتیجه شتاب جی مثبت ميشود.
در اثر ایجاد شتاب جی مثبت و سنگین تر شدن نسبی، خون بدن انسان نیز سنگین شده و توانایی بالا رفتن و رسيدن به مغز را ندارد. در نتیجه طی حالتی که به آن بلک اوت گفته می شود، چشمان خلبان سیاهی رفته و چنانچه این عمل ادامه یابد، امکان بیهوش شدن او هم وجود دارد. اما در صورت ایجاد شتاب جی منفی( در زمان شيرجه جنگنده) خون سبک شده و به مغز فشار می آورد و طی حالتی به نام رد اوت، چشمان خلبان سرخی رفته و سرش گیج می رود. حركت گرئن و خم نمودن آن در 9 جي بسيار سخت ميشود به خصوص در شرايط واقعي كه خلبان از كلاهي به وزن حدود 2 كيلوگرم هم استفاده ميكند. اين فشار به قدري است كه احتمال فشار به مهرههاي كمر و آسيب ستون فقرات هم وجود دارد. به همين خاطر خلبانهاي زبده نياز به ورزش ممتد و آمادگي جسماني بالا دارند.
5454
نظر شما